Φώτης Αλεξόπουλος :Η χώρα χρειάζεται εθνική στρατηγική δεκαετίας και όχι πολιτικές που λήγουν το βράδυ των εκλογών.

 

Η Ελλάδα δεν μπορεί να συνεχίζει να κυβερνάται με ορίζοντα την επόμενη κάλπη

 

******Η χώρα χρειάζεται εθνική στρατηγική δεκαετίας και όχι πολιτικές που λήγουν το βράδυ των εκλογών.

****Άρθρο του Φώτη Αλεξόπουλου



 

Από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, η Ελλάδα πληρώνει το κόστος της απουσίας στρατηγικής συνέχειας. Το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι μόνο ποιος κυβερνά, αλλά αν υπάρχει σχέδιο που να αντέχει πέρα από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.

 

Αν υπάρχει ένα διαχρονικό πρόβλημα που συνοδεύει το ελληνικό πολιτικό σύστημα από τη Μεταπολίτευση και μετά, αυτό είναι η αδυναμία χάραξης και εφαρμογής μακροπρόθεσμης εθνικής πολιτικής. Η Ελλάδα εξακολουθεί να πληρώνει το κόστος μιας πολιτικής κουλτούρας που επενδύει στη διαχείριση της στιγμής και όχι στη θωράκιση του μέλλοντος. Κάθε εκλογικός κύκλος μοιάζει να μηδενίζει το κοντέρ του κράτους, αναβάλλοντας ξανά τις μεγάλες αποφάσεις που χρειάζεται η χώρα.

 

Το αποτέλεσμα είναι  η χώρα να πορεύεται για δεκαετίες χωρίς σταθερό εθνικό σχέδιο σε κρίσιμους τομείς: στην παραγωγή, στην παιδεία, στο δημογραφικό, στην αγροτική οικονομία, στην ενεργειακή ασφάλεια και στην εθνική άμυνα. Αντί για συνέχεια, κυριάρχησε η λογική της επανεκκίνησης. Κάθε νέα κυβέρνηση αντιμετώπιζε το κράτος ως πεδίο κομματικής αναδιανομής και όχι ως θεσμό που υπηρετεί μια μακρά εθνική στρατηγική.

 

Η παθογένεια αυτή συνδέεται άμεσα με το πελατειακό κράτος που ρίζωσε βαθιά στη μεταπολιτευτική Ελλάδα. Οι πολιτικές δυνάμεις, αντί να επενδύσουν σε μεταρρυθμίσεις με βάθος χρόνου, συχνά προτίμησαν επιλογές άμεσης εκλογικής απόδοσης: παροχές, προσλήψεις, αποσπασματικές ενισχύσεις και μέτρα εντυπωσιασμού. Έτσι χάθηκαν πολύτιμες δεκαετίες παραγωγικής ανασυγκρότησης.

 

Το τίμημα έγινε ορατό στην οικονομική κρίση, όταν αποκαλύφθηκαν οι συσσωρευμένες αδυναμίες δεκαετιών. Το ίδιο βλέπουμε σήμερα στο δημογραφικό αδιέξοδο, στην εγκατάλειψη της περιφέρειας, στην αδυναμία σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και στη δυσκολία αξιοποίησης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας.

 

Η Ελλάδα δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να κυβερνάται με ορίζοντα την επόμενη κάλπη. Σε μια εποχή γεωπολιτικών ανακατατάξεων, διεθνούς ανταγωνισμού, ενεργειακών μετασχηματισμών και κοινωνικών πιέσεων, η στρατηγική συνέχεια δεν είναι θεωρητική πολυτέλεια αλλά όρος εθνικής επιβίωσης.

 

Η θεσμική τομή που χρειάζεται η χώρα:Η απάντηση δεν μπορεί να είναι άλλη από τη συγκρότηση ενός ελάχιστου εθνικού σχεδίου δεκαετίας, με διακομματική νομιμοποίηση και θεσμική δέσμευση. Ένα Συμβούλιο Εθνικής Στρατηγικής, με σαφείς στόχους για την παραγωγή, την καινοτομία, την αγροτική ανάπτυξη, το δημογραφικό και την άμυνα, θα μπορούσε να αποτελέσει την αναγκαία τομή.

Το πραγματικό δίλημμα της εποχής δεν είναι απλώς ποιος κυβερνά. Είναι αν το πολιτικό σύστημα έχει την ωριμότητα να συμφωνήσει σε στόχους που υπερβαίνουν τη διάρκεια μιας κυβέρνησης. Η χώρα χρειάζεται μετάβαση από το κράτος της συγκυρίας στο κράτος της στρατηγικής.

Αν δεν γίνει αυτό, θα συνεχίσουμε να ανακυκλώνουμε τα ίδια αδιέξοδα κάθε λίγα χρόνια. Αν όμως τολμήσουμε να χαράξουμε εθνική πορεία με βάθος χρόνου, τότε η Ελλάδα μπορεί να μετατρέψει τα πλεονεκτήματά της σε πραγματική προοπτική για τις επόμενες γενιές.

 

******  Ο Φώτης Αλεξόπουλος είναι Οικονομολόγος – Πολιτικός Επιστήμονας- Πτυχιούχος στο ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο στην Σχολή Επιστημών Οικονομίας και Δημόσιας Διοίκησης με μεταπτυχιακές σπουδές στα Εφηρμοσμένα Οικονομικά στην  Αστική &Περιφερειακή Ανάπτυξη , μέλος του  ΙΝΚΑ / Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος, μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ,μέλος του Συνδέσμου Ελλήνων Περιφερειόλογων(ΣΕΠ) , μέλος του Διοικητικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Πιστοποιημένος Χρήστης της Υ-ΓΕΜΗ του Εμπορικού &Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών , πιστοποιημένος Μέντορας της Γενικής Γραμματείας  Διαχείρισης ιδιωτικού Χρέους.  

Comments